Дитина погано читає | Дитяча лікарня Запоріжжя

Дитина погано читає

Дислексія – подібний “діагноз” приписують у ситуаціях, коли дитина погано читає (з точки зору швидкості вона відстає від загальних нормативних вимог), “зісковзує” з рядка, не бачить розділових знаків, читає виключно по складах і т.д. Як у сукупності, так і окремо, ці ознаки сильно турбують батьків. І штовхають на необдуману постановку діагнозів. Дислексія може бути лише одним з етапів формування навички читання. Досить складно впевнено відповісти на питання, чому дитина погано читає. Важливо враховувати те, що далеко не всі здатні легко навчитися читати.

Що таке дислексія?

Дислексія – це особливість сприйняття інформації, при якій спостерігається вибіркове порушення здатності до оволодіння різними навичками. Наприклад, читання та письма. Згадане визначення використовується у світовій практиці і вважається найпоширенішим визначенням дислексії як комплексного поняття труднощів навчання (читання, письма, рахунки, музичних знаків тощо). Проте слід пам’ятати, що при дислексії зберігається загальна здатність до навчання та інші когнітивні здібності.

Причини дислексії

Існує певна кількість етапів формування навички читання, і кожна дитина проходить їх зі своєю індивідуальною швидкістю. Його автоматизація також відбувається з урахуванням особливостей дозрівання нервової системи. Однак батьки помилково вважають, що це неймовірно простий процес і в ньому немає нічого складного. Починається виснажлива дресура, яка призводить, в результаті, до виснаження дитини. Щоб уникнути “хибних діагнозів” у ситуаціях, коли дитина погано читає виділяються найбільш поширені типи помилок. Їх усунення вимагає спрямованих на подолання труднощів читання корекційних заходів.

Симптоми дислексії

  • заміна слів
  • читання за літерами, називання літер по черзі
  • порушене розуміння щойно прочитаних слів, речень та текстів
  • неточність співвідношення букв і звуків у вигляді змішування фонетично близьких звуків або заміна букв по оптичній схожості
  • спотворення звукової структури слова, що виражається в пропуску голосних або приголосних букв
  • аграматизм в процесі читання у вигляді порушеного узгодження іменників і прикметників спотворення відмінкових закінчень

Діагностика дислексії

Нейропсихологічний аналіз механізму помилок під час читання дозволяє виявити первинний чинник несформованості тієї чи іншої зони мозку. З урахуванням всього симптомокомплексу особливостей читання. Наприклад, вгадуюче читання – це суб’єктивне привнесення сенсу в процес читання, порушення смислового прогнозування, контрольованого цілісним сприйняттям. Механізм цих труднощів при читанні пов’язаний з регуляторними дефектами та з несформованістю холістичної (цілісної) стратегії читання. Якщо при діагностиці виявлено труднощі фонематичного або зорового аналізу, то, відповідно, можна говорити про недорозвинення інших механізмів роботи мозку. Таким чином, корекційно-розвивальний процес буде спрямований на формування та розвиток певного нейропсихологічного фактора. Необхідно також відрізняти нейропсихологічні механізми дислексії, пов’язані з несформованістю певних компонентів психічної функції. Таких нейроофтальмологічних патологій, як порушення рухів очей чи бінокулярного зору.

Якщо дитина погано читає, звертайтеся за консультацією до центру медико-соціальної реабілітації Запорізької обласної клінічної дитячої лікарні, який надає кваліфіковану допомогу дітям Запоріжжя та Запорізької області.